torsdag 4. mars 2010

Smørhorn - et nydelig innslag på helgens frokostbord


For noen år tilbake fant jeg dette oppslaget om fristende frokoster for late fridager, og disse smørhornene har jeg bakt mange ganger nå....



Noe av det jeg setter mest pris på ved fridager og helger, er å ha god tid med frokosten. Da presses det appelsinjuice og deilig velsmakende te blir brygget. Dersom jeg i tillegg har fått tid til å bake brød eller rundstykker er det bare fryd....Hornene på bildet er en favoritt her hjemme, og når de severes til frokost blir det nesten franske tilstander ved frokostbordet. Jeg er veldig begeistret for crossainter, og disse smørhornene er nok litt i slekt med den franske varianten.
De smaker nydelig med ost eller marmelade......





Her kommer oppskriften, dersom noen får lyst til å prøve seg på disse:

18 stk.

7-8 dl hvetemel
1 ts salt
1ts sukker
100 g smør
25 g gjær
3 dl kald melk
3-5 ss smeltet smør

Til pensling: sammenpisket egg
Evt. pynt: valmuefrø

Ha mel, sukker og salt i en bolle. Smuldre smøret i melet. Rør gjæren ut i melken og rør inn egget. Bland vesken i melblandingen og arbeid deigen sammen til den er smidig og slipper bollen. Legg et håndkle over og la deigen heve i en time. Ta deigen så ut på bakebordet, og del den i tre like deler, som kjevles til runde leiver. Skjær hver leiv i 6 deler. Pensle hver leiv med smeltet smør og rull sammen til horn. La dem heve lunt og tildekket på stekeplate i 20-30 min. Stekes så i ovnen på midterste rille i 10 min på 250 g C. Lykke til med baksten!

Jeg baker bestandig dobbel porsjon, så har jeg litt ekstra til å legge i fryseren. Dypfryste horn varmes i stekeovnen før servering.



Enten man er morgenfugl eller syvsover, er god mat den beste starten på en vellykket fridag. Det er viktig å kunne ta det litt med ro i disse stressede tider....




5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Mmmmmmm...Dette så nydelig ut. Bak gjerne mer, du er så utrolig flink. Forfatteren på denne bloggen baker ikke bare med oppskrift, men med en masse kjærlighet, og jeg skal love deg at det kan utgjøre en stor forskjell. Hilsen en fornøyd ektemann

    SvarSlett
  3. Hornene ser fantastisk ut! Du er flink! Ønsker deg og dine en god helg!

    SvarSlett
  4. Heisan Renate! En midnattshilsen fra meg hvor jeg vil takke for hyggelig hilsen på bloggen min. :)

    Så bra at du la igjen et spor slik at jeg kunne finne den flotte bloggen din. Nå har jeg lest og tittet på bilder, og jeg ser flere ting vi har til felles. Jeg er også begeistret for Nice. Har vært så heldig og vært med Mr. Sunhome dit på jobb noen ganger. Da får vi litt egen kjærestetid også. Veldig viktig i en hektisk hverdag.
    Jeg har alltid vært fascinert av gamle engelske murstenshus, og følger ivrig med når BBC viser filmer eller serier i gamle sjarmerende byer på landsbygda i England. Mr. Sunhome bodde og jobbet 2 år syd i England, ikke så langt fra Bath. Et nydelig område. Vi snakker om å ta oss en kjærestetur å reise litt rundt i området. Jeg drømmer meg bort i en grønn MG som tar oss frem på smale veier, og finner herlige gamle hotell å overnatte på.

    Jeg er forøvrig overbevist om at du kommer til å nyte ditt første møte med Operaen. Et flott bygg. Husk og legg inn god tid slik at du får med deg en sightseeing før forestillingen. Et must! Å sitte på terrassen utenfor en sommerdag - herlig! Sammen med en venninne har jeg abonnement i Operaen og vi så heldige å ha faste plasser i orkester. Skaffet meg dette et halvt år før Operaen åpnet. Nå er det andre gang jeg fornyer abonnementet, og jeg håper jeg vil bli en meget gammel dame før jeg gir fra meg det.

    Til slutt vil jeg si tuden takk for oppskriften til smørhornene dine. Den er nå lagret som Renates Smørhorn.

    Ønsker deg og dine en fortsatt deilig helg!

    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  5. Carissima Renate,
    amo molto guardare tuo blog ma non posso leggere niente. Ti consiglio di mettere un traduttore così tutti potranno leggere e commentare meglio.
    Un bacio
    Rosarita

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails