mandag 8. mars 2010

Praha - et kulturelt skattekammer og verdens vakreste by!


For et par år siden fikk jeg gleden av å reise til Praha - verdens vakreste by....og jeg ble ikke skuffet, for denne byen var virkelig et kulturelt skattekammer. På bildet ovenfor kan du se den praktfulle St. Vitus katedralen som ligger innenfor Prahaborgen.
Praha er uten tvil en av de aller vakreste byen i Europa. Den godt bevarte eldre bebyggelsen gjør at byen nå er oppført på UNESCO sin verdensarvsliste.




Her er den eldgamle Prahaborgen, og i den lyse byggningen til venstre fikk jeg en av kveldene overvære en nydelig symfonikonsert - det eneste problemet var at jeg og flere andre studenter hadde pyntet oss, tatt en taxi til Prahaborgen og forventet å sitte varmt og godt innendørs - mens vi lyttet til den nydelige musikken, men slik skulle det ikke gå.....Vi ble sittende i en iskald borg uten noen varme og vi frøs så mye at vi ikke helt klarte å nyte musikken.. Trist, men sant.


Her er den gyldne gate innenfor Prahaborgen. Den gylne gate (Zlata Ulicka ) er den minste gaten og har de minste husene i Praha. Husene er så små at de kunne vært tatt rett ut i fra en eventyrfortelling.
Nummer 22 - Kafkas hus - Foto: Gaute Nordvik
De fargerike husene ble bygget i slutten av 1500-tallet langs en gate som ble oppført under bygging av nye festningsverker. Keiser Rudolf II bestemte seg for at gaten skylle gis til borgens skarpskyttere og deres familier. Gaten hadde begrenset med plass, så det måtte bygges små hus slik at alle skarpskytterne kunne få hvert sitt hus.






Her er den berømte Tsjekkiske forfatteren Franz kafkas`hus.... Det sies at han skrev en del av sine litterære verk her...




Praha er litt av et skattekammer når det gjelder shopping, og jeg fant 4 nydelige marionettedukker til døtrene mine - som var hjemme sammen med pappa mens mamma var på studietur....



En nydelig ballettdanserinne....




En eventyrprinsesse..





Og dette lille sjarmtrollet av en dukke, som jeg falt helt pladask for.....Hun er håndlaget og en av figurene i et kjent Tjekkisk Barnetvprogram.




Karlsbroen er en stor severdighet i Praha, og de to tårnene er veldig vakre....



Selve torget i gamlebyen, hvor du kan velge og vrake i koselige kafeer og restauranter...og hvor du kan titte på det berømte astronomiske ur.




Siden jeg var her på en studenttur, sov jeg ikke på et spesielt fint hotell. Neste gang jeg er i Praha derimot blir det muligens dette hotellet jeg bor på. Hotell Casa Marcello, et koselig 4 stjerners hotell 300 m fra Karlbroen. Denne bygningen er opprinnelig et kloster fra 1300 tallet....



Gleder meg til å bli møtt velkommen i denne sjarmerende resepsjonen!!! Håper bare ikke det blir så lenge til...sukk...


Bilder: Prahareiser.no, nettet + mine egne:) 
 
 

6 kommentarer:

  1. Hei! Så flotte bilder! Veldig inspirerende! Klem

    SvarSlett
  2. Skulle gjerne ha vært i Praha! Det er en så vakker by! De marionettedukkene var veldig søte!

    :)

    SvarSlett
  3. Ja, Praha er en vakker by. Tror ikke jeg har møtt på noen som har vært der som ikke har likt seg. Husk ullbukse under finstasen neste gang. ☺

    SvarSlett
  4. Thank you darling for the lovely comment. Have a week filled with blessings.

    Love & Hugs
    Duchess

    SvarSlett
  5. Heldig deg! Har ennå ikke (!) ikke vært i Praha. Har tenk på det mange ganger. Kjenner flere som har vært der, og sier at det er en vakker by.

    Ønsker deg en deilig dag! Her er det sol i dag!

    Klem fra
    Anette Willemine

    SvarSlett
  6. Det hadde vært flott om du legger inn en link til Prahareise.no hvor du har hentet flere av bildene.

    Mvh Gaute Nordvik

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails