lørdag 13. mars 2010

Duften av nybakte brød....


Det er få ting som skaper bedre atmosfære enn duften av gjærbakst i ovnen, og det er få ting som dufter så deilig som hjemmebakte brød......Og dersom jeg tenker tilbake til de lykkeligste stundene i min barndom, så kommer det å smake på skalkene til min bestemors nybakte brød ganske høyt opp på lista! Jeg har funnet ut at en av de beste måtene å glede min familie er å sette en gjærdeig..... og når den gode duften fra brødene spres rundt i huset fylles både barn og voksne med forventning.....For meg er det rekreasjon å bake og det gir meg en helt spesiell tilfredstillelse å kunne forvandle litt mel, olje, salt og gjær til velduftende og fristende brød eller rundstykker.


Brød fra for eksempel Rema 1000 smaker kunstig papp i forhold til de man baker selv...Disse brødene som er avbildet kommer fra et bakeri i Oslo, som baker etter franske tradisjoner, så de er nok langt mer smakfulle enn de halvstekte baguettene vi kan kjøpe i daglivarebutikken. Jeg har smakt nystekte baguetter fra små bakerier i Frankrike, og det er virkelig en delikatesse....




Etter min mening hjelper det ikke hvor mye godt pålegg du har dersom ikke brødet smaker godt. Og om man har et deilig ferskt og smakfullt brød så skal det bare litt smør, ost og syltetøy for å skape et festmåltid! og en kanne med nytrukket te da, selvfølgelig.... Det er ikke alltid så mye som skal til for å oppmuntre de rundt deg - bak et brød!
Ønsker alle lesere av denne bloggen en herlig lørdagskveld:)



1 kommentar:

  1. mmm, nå ble jeg sulten. ☺ Nybakt brød med brunost + et glass iskald melk.....

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails