lørdag 18. desember 2010

Julebetraktninger...

Det er nå kun 5 dager til julaften og og det er noe som begeistrer barna mine og stresser meg. Nå ja, jeg er ikke så veldig stresset da - synes jeg har vært flink i år til å fokusere på det jeg ønsker å bruke tiden til før jul. Det er når jeg får spørsmål av velmenende venner og kollegaer av typen: " er du ferdig med juleforberedelsene?" eller " er du ferdig med julegavene, julekortene,julekakene?" at jeg må kjempe imot den ubehagelige følelsen av dårlig samvittighet for at jeg har droppet for mange juleaktiviteter....


Dette året har jeg fokusert på å roe ned før jul - og ha det mest mulig enkelt. Juledekorasjonen i år er massevis av hvite svibler plantet i tekopper og et par hvite Amaryllis....og masse hvite lys - føler at jeg ikke klarer noe rødt i år....

Den første julen i Betlehem var preget av enkelhet -Jesus ble født i en stall - men den første julenatt var samtidig magisk og overnaturlig : En stor og ny stjerne som viste vei til det nyfødte barnet i stallen, englene som viste seg for hyrdene og det at alt som var forutsagt i gamle skrifter ble oppfylt!!!! Så det er en slik jul jeg ønsker meg og forsøker å legge til rette for: Enkelhet og Himmelsk magi....






Det er lørdag idag og jeg har fri, og ute daler snøen sakte ned - vakkert! Å sitte inne med fyr på peisen mens snøen daler ned er beroligende og gjør godt for sjelen. Jeg har tenkt å få et lite juletre inn i huset idag, og jeg syntes de tørkede appelsin/ sitronskivene på bildet var vakker pynt.




En film jeg så for et par dager siden heter " Last Holiday " og det er en fantastisk julefilm: En dame med tre uker igjen å leve velger å gjøre mest mulig ut av dagene hun har igjen. Hun tar alle sparepengene sine og reiser til et luksushotell i Praha...Filmen handler om å tro på sin egenverdi og forstå hva som er viktig i livet...Anbefales nå i julen!!!









En av grunnene til at jeg liker denne filmen er at jeg skal tilbringe noen dager i Praha snart....Gleder meg veldig! Som mor handler julen hjemme mye om å tilberede julemat til familien og det kan bli litt slitsomt noen ganger...så noen dager på hotell i Praha er da rette medicinen for meg:)




Gleder meg dessuten til å poste bilder fra et julepyntet Praha!


Ønsker dere alle en god lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails